30 Dec 2014

Tips memulakan perniagaan #1

Tadi siang ada sedikit perbualan antara aku dengan beberapa sahabat aku yang berniat untuk membuka sebuah perniagaan dalam wasap. Aku sokong je kawan-kawan aku nak buka perniagaan sebab Nabi Muhammad S.A.W kabor yang 9/10 rezeki datang daripada perniagaan. Tambahan perniagaan ni pun sunnah. Tak rugi pun ikut kan, dapat pahala lagi ade.

Ada 2 story tadi siang;

1. Nak mulakan perniagaan macam mana?
2. Bagaimana memulakan perniagaan dengan idea?

Aku bukan nak berlagak, tapi aku cuma share apa yang aku ada buat masa sekarang ni. Modal terbesar aku adalah diri aku. Aku ada tenaga, masa dan kesihatan yang baik. Tu adalah modal paling utama dalam sesebuah perniagaan. Selain tu, aku ada mindset yang berani. Berani kat sini, berani rugi. Bukan berani pukul orang ape lanciau semua tu.

Ada beberapa faktor sebelum korang berfikiran jauh dalam hal-hal perniagaan ni. Kalau ikut buku tulisan Richard St. John ni ada 8. Kesemua 8 sifat2 ni ada dalam semua CEO2, usahawan2 berstatus global dan nasional.




 Antaranya:

1. Passion

Kena ada minat. Ini adalah permulaan sesuatu bidang. Semua orang kaya dan terkenal dalam dunia ni ada minat mereka sendiri. Kita pun ada minat. Minat ni akan jadikan motivasi untuk buat semua 7 sifat yang lain. Tak tahu nak buat apa, cari minat korang dulu. Kalau minat kat perempuan, cari jalan pikat perempuan. Kalau kau suka kaum sejenis, boleh g mampus.

2. Work

Orang hebat, mereka rajin. Siapa yang pemalas dia lingkup. Walaupun Bill Gates pemalas, tapi dia rajin bekerja pada permulaan perniagaan Microsoft. Syed Mokhtar Albukhari pun rajin. Macam mana dia bermula daripada orang tak habis belajar dulu sehingga jadi sampai sekarang kan? Sebab dia rajin. Berusaha dulu, baru cerita lain-lain.

3.Focus

Syarikat besar-besar diorang fokus ketika berbisnes. Takda syarikat pengiklanan tetiba jual kain sekali. Media Prima tak buat perniagaan komoditi dan runcit. Begitu juga Hypermarket Mydin, diorang tak jual siaran television. Korang pun kena fokus. Aku pun fokus. Dulu jual shawl, pin tudung, biskut, tshirt dan macam-macam lain, sekarang dah lebih fokus pada percetakan t-shirt dan penjualan t-shirt.

4. Push

Push ni lebih kepada macam mana kita motivate diri kita. Apa yang memotivasikan diri kita supaya melangkah lebih jauh? Mak bapak? Umur? PTPTN dah register dengan CCRIS? Anak dah 5, tapi kerja gaji 2k? Apa benda yang buat korang motivasi? Kalau setakat duit, dah boleh terjun gaung, sebab duit tak boleh motivate sangat. Duit boleh dicari dan dikumpul... Kan?

5. Ideas

Jadilah kreatif. Albert Einstein bukan takat genius, tapi dia juga kreatif. Designer, walaupun kreatif tapi dia kengkadang bongok gak. Macam aku ni ha. Jangan jumutkan pemikiran dengan hal remeh-temeh yang tak penting seperti "malam ni makan kat mana ye?" terlalu lama. Itu akan bantutkan idea korang. 

6. Improve

Dari masa ke semasa kena improve. Kena majukan diri. Walaupun Bill Gates tu bongok, tapi dia dalam masa yang sama turut belajar dan memajukan diri dia. Robert T. Kiyosaki pun sama. Syed Mokhtar? Korang pun boleh jawabkan. Walaupun ada degree, tuntut ilmu tu sesuatu yang fardhu.

7. Serve

Berkhidmat semula kepada masyarakat. Berbakti semula. Rezeki kita tu kengkadang ada bahagian kecil rezeki makhluk lain. Jangan sombong, nanti tuhan tarik balik rezeki tu, baru tau.

8. Persist.

Sabarrr~

Aku cuma terangkan secara kasar je, kalau korang nak tau lebih lanjut, boleh cari buku ni kat kedai buku berhampiran. Aku tak jual ye.

Kesimpulan

Modal terbesar sesuatu perniagaan adalah diri kita. Bukan duit, bukan aset ataupun aliran tunai. Tak payah nak tengok jauh-jauh sangat. Tak payah nak pinjam duit beribu-ribu pun. Benda ni free. Cari dan nilai dulu. Setkan minda anda. Boleh ubah idea kita jadi perniagaan, tapi ubah dulu diri tu.

Ps: Pakcik Richard yang tulih buku ni org kapir, dia tak boleh relate kelapan-lapan sifat ni dengan sifat Nabi Muhammad S.A.W kita ketika menguruskan perniagaan Siti Khadijah. Cuba fikir, nabi kita ada tak ciri-ciri ni?

2 comments: