21 Dec 2014

Maaf, cara pengiraan ASB Salah

Kat opis aku minggu lepas ada beberapa trend, trend pertama mencari suspek Moon yang kena skodeng ketika nak kencing dalam toilet. Lagi satu trend, loan ASB yang dipromote oleh Kak Siti.

Aku dah lama sebenarnya nak tanya pasal loan ASB kat Kak Siti. Hari tu kebetulan pula si Ikin nak buat loan ASB, jadi dia pun pergilah dengan Kak Siti ke bank CIMB. Hasil dari diorang pergi tu, Kak Siti explain la kat aku macam mana mekanisma loan ASB ni. Aku tertarik dengan cara pengiraan dividen ASB tu sendiri. Barulah aku tahu yang sebenarnya cara pengiraan ASB aku tempo hari ada silap.

Cara aku tu tak boleh praktikkan sebab kalau nak ikutkan, boleh rujuk sini untuk tengok cara pengiraan yang betul.

Daripada blog tu punya penulisan, aku dapat rumuskan benda ni:

1. Orang tamak selalu untung.

Pengiraan dividen secara selepuk adalah lebih menguntungkan daripada bank in secara konsisten setiap bulan. Ini adalah findings aku paling fakap la. Sebabnya aku setiap bulan secara konsisten dah apply ni. Bila kira-kira balik, memang rugi.

Cara terbaik adalah dengan letak sekali banyak. Letak terus maksima ASB boleh simpan, RM 200 000 sekali letak, lepas tu boleh dah angkat kereta cash dengan dividen dia. Haram jadah betul. Ni baru orang tamak selalu untung.

2. Dah simpan, jangan bawak keluar.

Mak aku pesan, guna ASB untuk 2 benda. Pertama untuk kawen, kedua untuk kecemasan. Aku tukar sikit, ASB khas untuk kawen sebabnya kecemasan aku ada backup lain. Bergantung pada kecemasan spesis apa. Kalau kesihatan, aku pakai duit insurans je. Ape ade hal.

3. Untuk faham ASB loan, tak boleh tanya-tanya orang.

Aku dah amek inisiatif nak jumpe sekali dengan financial consultan yang berurusan dengan Kak Siti dan Ikin tempohari. Aku nak tanya banyak benda pasal loan ASB. Malangnya esok dia takda. Dia cuti sehingga masuk semula 26 haribulan ni. Lepas Krismas. Boleh la kejap nak pergi bank dengar dia bercerita letop2 pasal loan ASB ni.

Takpalah, aku lepas ni akan regular update pasal ekonomi dari masa ke semasa untuk bantu korang dan diri aku sendiri. Tunggu je la post nanti.

No comments:

Post a Comment