20 Feb 2013

Review buku Mental


Slumb3r jarang baca buku. Mungkin kerana buku2 dalam Malaysia ini tidak menepati citarasa. Sejarah untuk Slumb3r seronok membaca selepas dikenalkan dengan buku dari penerbit Lejen Press. Buku Sperma Cinta.

Tapi kali ini bukan nak cerita pasal buku-buku Lejen, nak cerita buku dari Fixi.


Haa... Ini adalah cover buku ni. Slumb3r tak beli pun buku ni cuma pinjam. Nanti dah dapat baucar baru boley beli, tapi buku lain la. Fixi membawa gelombang baru dalam industri buku dalam Malaysia. Mereka dapat kejian, makian dan pukian kerana menerbitkan buku-buku yang kebanyakannya hanya boleh dibaca dan difahami oleh golongan yang berfikiran terbuka.

Contohnya buku Mental ini. Buku ini ditulis oleh penulis. Mestilah penulis, takkan pembaca pula kan? Pembaca mesti baca, jadi penulis adalah tukang tulis. Penulis dia Shahz Johar. Ini adalah buku ketiga beliau. Buku ketiga selepas buku Kaugar degan Tabu.

Novel ini mengisahkan Maya yang hidupnya sebagai seorang hamba yang diberikan gaji tiap bulan atau lebih dikenali sebagai orang gaji dalam istilah zaman moden ini. Tuan rumah tempat dia bekerja itu mempunyai seorang Isteri, dua-dua orang itu bernama pelik iaitu Tuan Jin dan Puan Sierra. Duduk bersama mereka adalah anak Tuan Jin iaitu Rashid atau lebih popular dengan nama Shit dan anak perempuannya, Riana. Tuan Jin sibuk menduakan isterinya dan Puan Sierra pula kadang2 mood swing tak tentu pasal marah-marah. Rashid tidak suka tangan kanannya dan mahu ia dibuang kerana tidak suka. Riana pula beria mahu belajar mengenai agama Kristian. Maya seperti orang gila duduk dalam rumah itu.

Macam mana Maya menangani kesemua orang dalam rumah itu? Adakah dia terus berjaya mencari siapa sebenarnya Raudah? Siapa pula Raudah itu dan apa kaitan dengan Benjamin, jiran rumah Tuan Jin? Adakah Rashid berjaya memaksa Maya memotong tangannya? Adakah Rania memarahi Maya selepas mengetahui Rania bernyanyi choir dalam gereja?

Kesemua itu akan dirungkai apabila anda membaca buku ini.

Tapi cerita ini takdalah sepalat cerita Jusoh Turbo yang Slumb3r baca tahun lepas. Cerita ni tersusun sedikit dan cara penceritaan seperti orang sedang duduk bercerita dekat kita. penggunaan 'aku' itu dalam buku ini membuatkan pembaca merasa, mendengar, melihat dan menghidu apa yang watak dalam itu buat.

Selamat membaca dan teruskan membaca! 

6 comments:

  1. Korang kena baca.. sumpah best...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih review. Mmg benar FIXI hanya boleh dibaca oleh org2 yg berfikiran terbuka

    ReplyDelete
  3. Takpa.. Buku fixi memang diluar kotak...

    ReplyDelete