26 May 2011

UiTM Pilihan Bumiputra

Selamat tengah hari semua.

Slumb3r baru dapar result semalam kan, jadi hari ni tergerak hati la nak post something that might be interest of current SPM, STPM and diploma holders like me.

Secara kasarnya Slumb3r nak cerita pasal UiTM je, bukan ape pon.



Well, I'm here are not talking about the usual thinggy about UiTM, but the specialties of UiTM compare to other local universities .

UiTM Specialties

1.Bumiputra dan melayu sahaja boleh apply. 

Tak juga sebenarnya sebab ada satu hari Slumb3r pergi 1 UiTM cawangan kat Shah Alam ni [tak jauh dari main campus]. Slumb3r pergi kursus yang dianjurjan PSSCM UiTM se-Malaysia bertempat di UiTM Shah Alam selama 3 hari. Kami menginap luar kampus utama iaitu di UiTM INTEC [INTEC=International Education Centre]. Slumb3r tanya la juga bebudak dari situ. Diorang cakap situ tempat orang2 yang genius buat asasi atas tajaan untuk FLY~ oversea. Bila Slumb3r tanya diorang result berapa, diorang cakap 3.5 above kena maintain sampai abes asasi. GILER GENIUS~

I've seen non bumiputra here. Living and studying here. Slumb3r jumpa jer tempat tu dan melihat satu tempat yang agak asing biler disebut UiTM. 

Sejak dari itu Slumb3r tak percaya UiTM ni hanya untuk bumiputra sahaja. HAHA~

2. Semester tidak dipanggil semester.

UiTM adalah satu-satunya universiti yang tidak menggunakan perkataan SEMESTER atau TAHUN semasa pengajian dalam bahasa harian kami. Kami menggunakan perkataan PART sebagai pengganti. Contoh:

SALAH

Kome nie udoh semester bhraphe belajor neh?

BETUL

Kome nie udoh part bhraphe belajor neh?

Slumb3r tak tawu la kenapa, tapi memang macam tu. Dalam result exam pon dier kabor 'BAHAGIAN' bukan semester.

3. Semangat UiTM

Yeap, we have that spirit. Until when? Until death.... HAHA~

Bukan Slumb3r saja, ramai lagi macam ni. Terutama ayahanda Dato' Prof. IR Sahol Hamid Abu Bakar iaitu Vice Chancellor kami. Terbaek seh dier.

Pernah Slumb3r keluar buat kerja kursus beberapa sem lepas, kami berjumpa dengan orang2 yang Ex-student UiTM. Semangat UiTM diorang tak hilang tambah2 bila orang2 tu pernah belajar dalam fakulti pengajian media. HEHE.

4. MURAH MURAH MURAH...

Universiti paling termurah dalam Malaysia. Yess~

Matlamat UiTM bukan untuk orang2 kaya atau anak2 kaum kerabat diraja yang kaya-kaya masuk. UiTM mencari para pelajar yang susah dan tidak berkemampuan untuk belajar mengubah hidup keluarga diorang. Dibawah program 'Mengubah Destini Anak Bangsa' yang dikelolakan oleh VC UiTM Dato' Sahol, UiTM mencari para pelajar yang duduk dipendalaman, anak-anak golongan petani dan golongan yang kurang bernasib baik untuk belajar. Elaun bagi, yuran takyah bayar. Just duduk belajar dan berjaya. Kolej dapat, ape sume dapat. Untung giler!!

Tapi Slumb3r tak puas hati lah. Mana taknya, rata-rata student UiTM yang masuk belajar ni kaya raya. pergi kelas naik kereta bagai. Kalau kancil ke takpe la gak, ni kereta mahal2 macam BMW, HILUX, SKYLINE DLL. Faker sehh.

Ada juga keturunan kerabat diraja masuk UiTM. Ape diorang buta ker? dan dan orang2 kaya macam ni boley masuk UiTM. Kalau grad pointer sedap takpe la gak, berbaloi. Ni ade yang malas belajar dan hidup kat dalam UiTM tu macam takda makna jer. Adoyai.

**************

Cukup le tu Slumb3r bagi 4. Kang banyak2 pulak kata Slumb3r ni diskriminasi universiti lain.

Untuk pengatahuan semua, hanya ada 2 universiti jer terbaik dalam Malaysia...
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
1. UiTM
2. Dan lain-lain

No comments:

Post a Comment