12 May 2011

Kacang Lupakan Kulit.


ARE YOU NUTS!
 Adakah awak kacang?...

Hahaha... no! not that 'kacang'.

Ada benda yang aku perlu pesan dekat korang. Jangan lupa asal usul kita. Peribahasa 'seperti kacang lupakan kulit' ni banyak boleh dirungkaikan. Slumb3r nak berkongsi sedikit cerita pasal ini.

Beberapa hari lepas Slumb3r pergi ke Kuala Lumpur untuk menolong mak Slumb3r. Mak Slumb3r jadi penjamin untuk sepupu Slumb3r ni. Penjamin PTPTN. Ada 2 orang iaitu Mak Slumb3r dan kawannya. 

Nak dipendekkan cerita, sepupu Slumb3r ni tak bayar PTPTN beliau. Apa lagi, Mak Slumb3r hangin la. Terus jumpa dia kat KL kelmarin dengan sepupu Slumb3r lagi sorang sebagai penunjuk jalan. Kami gerak bertiga je. Setibanya di rumah sepupu Slumb3r ni kami disambut secara dingin. I can feel the aura of the house and I also can read between the lines. Hate that situation.

Mak Slumb3r pun explain la kenapa dia datang. 

Sebenarnya mak Slumb3r bukan datang nak kutip hutang or what so ever. Tapi mak Slumb3r nak bagitahu yang hutang2 beliau akan disetelkan menggunakan duit Mak cik Slumb3r [Mak dier la]. Tak pasal2 sepupu Slumb3r ni melenting. Slumb3r rilek jer. Tapi once lu cuit mak gua, gua make sure lu cium tanah mintak ampun.

Back to the story.

Setelah itu, kami pon blah dengan cara paling sempoi. Tak sampai 10 minit pon kami kat situ. Jamu air pun tak. Tak kesah la sebab kami bukan tetamu yang diundang pun. I dont give a shit. Hutang beliau cuma tinggal 3 riban je kot. Tak banyak sebab 2 tahun lepas mak Slumb3r datang huntuk hal yang sama dan beliau cuma setelkan RM 1000. Tu pasal tinggal 3 riban jer.

Slumb3r sebenarnya tak setuju cara mak Slumb3r buat. Drive by emotion. I hate emotion. We want to settle a problem and not causing another problem. Yes my mom solve the PTPTN prob but she actually make our family relationship flat. That is starting new prob, not solving prob.

Sepatutnya Mak Slumb3r pergi direct kat dia dan setel sendiri dengan dia, bukan melalui ibunya. Ni lagi satu masalahnya, bila ditelefon tak diangkat, bila di mesej, tak dibalas. Adoyai. Not his mother got the problem, only he got the problem. So, solve with him only. Tak perlu libatkan ramai pihak. Lelaki ada ego. Kalau dia tak boleh selesaikan masalah dia sendiri, ego dia akan naik. Tambah2 melibatkan perempuan macam mak Slumb3r.

Just guys, hutang tu wajib bayar. Ingat tu.



Ni ade lagi satu masalah kat Rumah sewa Slumb3r. Malas la nak cerita. Point nye sama.

Jangan lupa asal usul korang, siapa menolong korang sampai jadi macam sekarang. Balas budi baik orang tu dengan apa cara sekalipun. Tak rugi. Win-win situation.

2 comments:

  1. kat rumah sewa pn ade jgak kew org mcm tu?? hehe..:)

    ReplyDelete