4 Sept 2015

Rutin Harian makan 40% masa seharian

Aku ada terbaca satu tips dari internet yang sangat berguna. Kau tengok atas tu, tu la fakta yang aku baca. Aku tengah didik aku untuk buat benda tu. Rutin seharian

Rutin harian adalah satu bentuk perbuatan yang kita buat sendiri tanpa perlu disuruh. Contohnya bangun pagi, amek air sembahyang terus solat subuh, pas tu mandi, sarapan terus pergi kerja. Itu adalh contoh rutin yang kau buat hari-hari. Benda ni auto-pilot dan tah payah fikir.

Ada kes ornag-orang yang selalu kerja opis buat (aku le tu) yang rutin. Macam aku, pagi2 bila sampai opis, aku on komputer dan cek email kemudian cek fesbuk dengan twitter. Mana tau ada benda best. Sementara tengah tunggu website tersebut load, pergi belakang amek sarapan percuma disponser oleh opis. Buat kopi dan letak kopi dengan sarapan atas meja sambil scroll fesbuk dengan twitter selepas semak email untuk kerja hari itu.

Itu adalah rutin harian aku. Positif la maksud aku.

Ada juga orang yang rutin harian diorang bangun pagi pergi jamban. Berak kasi puas then baru sembahyang subuh dan seterusnya. Macam-macam perangai kalau ko tengok. Benda rutin ni berbeza-beza setiap orang atas faktor didikan, saikologi atau emosi.

Pokoknya satu.

Kau buat benda tu sendiri. Tak payah orang suruh, tak payah fikir. Jimat tenaga mental ko. Just do-it.


Aku nak tulis novel. Tapi masalahnya aku tak komited langsung nak tulis menulis ni. Tapi selepas beberapa ketika, aku rasa aku boleh rangka rutin aku. Memang kena rangka memula, kena paksa diri sendiri untuk bentuk rutin yang kau buat. Tapi bila dah biasa, takda masalah. Untuk seminggu ni aku latih diri aku untuk buat artikel kat blog Shenget sebanyak 300 patah perkataan atau lebih. Buat blog je pun. Tapi nak latih supaya jadi rutin.

Aku nak latih memahirkan menulis menggunakan laptop supaya lepas ni aku boleh menulis 300 patah perkataan dalam masa 30 minit sahaja.

300 patah dalam masa 30 minit. Kalau ikutkan aku, lama juga tu. Kalau boleh aku nak 300 patah dalam masa 10-15 minit je. Tapi depends on aku punya write up la tajuk apa. Kalau tajuk berat, mana boleh 30 minit. Mungkin boleh 30 minit tapi aku dah buat research dulu sebelum tu. Setakat menaip, kejap je. Nak karang tu payah.

Kerut call aku pagi tadi.

Banyak benda aku cerita dengan Kerut. Partner in crime aku semenjak 2009 aku. Tapi pemikiran kami jauh kedepan sampai kadangkala kami tidak berpijak pada realiti. Banyak perancangan tapi execution kelaut.

So, dulu kami cerita teori sekarang kami cerita execution. Musim belajar teori dah habis dan kami perlukan tindakan. Cukup la dari tahun 2009 belajar teori habuk pun takda. Duit dah banyak keluar, tapi satu pun habuk takda. Gila betui.

Aku harap kami dapat jalankan plan kami bulan 11 tahun ini. Aku cakap dengan dia benda betul sebab sekarang musim untuk cari duit je. Need RM450. Modal belajar untuk 2 tahun. Kalau plan menjadi, memang terbaik.

Blog baru

Sekarang aku dah latih rutin aku untuk update blog baru yang aku cakap tu. Blog tu boleh tengok dekat link bawah ni:


Blog ni aku nak jadikan blog bisness sebenarnya, tapi tak tahu sejauh mana boleh pergi. Aku just update ikut suka aku. Main hentam dulu. Nanti kalau PR naik sikit, aku minta exchange review kat internet. Ikut macam apa yg Muzammil (editor semuanyabola.com) kabor. Nak naikkan PR tu makan masa, mahu bertahun. Tapi aku nak juga buat. Tengok hasilnya macam mana.

Semua itu rutin bhai.

Desperate ni.

No comments:

Post a Comment