2 Sept 2015

Idea.. Dimana kau?

Ahhh... Lega...

Bila satu SOP yang lama dah kau plan akhirnya siap. Patutnya lama dah aku buat benda ni. Tambah-tambah untuk printing punya SOP. Senang nak buat scheduling kalau ikutkan. Dah ada daily routine yang boleh dibuat ikutkan. It's all about managing according to the priorities guys!

Alhamdulillah, tadi Miss A pun dah lepas ditemubual oleh RTM untuk salah satu slot dalam Lensa Siswa ape tah kat RTM. Aku tak de TV, jadi tak berapa follow sangat cerita dia. Aku tahu diorang ramai2 dari UiTM.

Nak dipendekkan cerita, Puan Aishah yang kontek Miss A berkenaan nak interview. Kontek hari Selasa semalam, tapi nak interview hari ni. Pejadahnye? Aku tak kesah. Tapi agak terkilan diorang nak interview pukul 3 petang. Nasib la, bukannye aku ade. Aku kerja kan. Jadi Shenget hantar wakil je. Miss A g sorang.

Interview kat kedai mentor aku, Abg Adib dimana semuanya bermula disitu Mac 2014. Kalau diorang tahu ceritalah kat situ. Dan kalaulah Miss A cerita aku mula dari situ. Aku sangat respek Abg Adib sebab dia suka share ilmu yang dia ada. Simple tapi common sense. Benda yang patut tahu oleh usahawan dalam Malaysia tapi tak ramai yang ada benda tu.

Minggu lepas aku mengadu nasib kat dia. Bisness tak jalan dah 2 bulan. Sangat slow. Alasan klise aku adalah GST, ringgit jatuh dan supplier naik harga barang. Bullshit la. Aku tak suka bagi alasan, tapi sampai tahap macam ni aku saje bagi alasan untuk tutup kelemahan aku.

Dia tanyalah kenapa. Aku pun cerita pasal kes arwah adik aku dengan cerita stress cari duit sebab *tuuut* kan...

Dia tak marah. Tapi dia bagi nasihat untuk clearkan kepala hotak aku dulu. Sebab kalau dia bagi cadangan macam mana pun, aku bukan boleh ikut sebab aku dalam keadaan yang serabut. Walaumacammana pun, dia tetap bagi aku satu insight mengenai bisness yang aku dah take action dalam beberapa hari yang lepas. Aku stress sangat sebab nak cari duit sampaikan aku terpaksa perah otak untuk create satu rutin yang aku patut amalkan.

Aku reka SOP seperti Muzammil (Editor semuanyabola.com) cadangkan untuk update dalam blog. Aku dah setup satu blog untuk Shenget yang mana khas untuk para printer silkscreen satu Malaysia tengok dan hadam. Syiok sendiri aku rasa. Butttt... I need at least a year from now to make the website quite influential towards the readers. Keyword dia adalah konsisten. Konsisten dalam menulis blog. 1 hari 300 patah mengenai percetakan, design dan reka bentuk pakaian. Banyak nak isi, tapi aku limitkan 1 hari satu artikel paling koman 300 patah.

Ada cadangan untuk flip site tu semata-mata untuk dapat cash cepat. But for now, reserve dulu. Aku ngah work on project dengan Kerut. Tapi dia nak 2k sial untuk run projek dia tu.

Kepala bana dia nak 2k untuk dibakar. Mana aku ade duit sebanyak tu. Kalau dia nak juga 2k, mai tolong aku perah otak untuk jual baju nanti.

Bab baju pun menarik. Aku plan nak jual baju untuk geng vapors satu Malaysia. Tapi design so far maish dalam kepala, belum diludah atas kertas. Miss A jugak ade bagi cadangan untuk buat t-shirt untuk geng BPA. So far aku tak buat ape2. Aku baru buat SOP rutin untuk aku dengan Miss A. Nanti tunggu je la benda tu up. Nak come out dengan satu design pun aku rasa susah. So, kena buat pelan2.

Ahhh... Persetankan itu semua. Bikin serabut sudah. Aku nak hadap ape depan mata. Baju signature Shenget sendiri. Ikutkan malam ni nk buat. Nak cuci blok semua bagai. Tapi tengok dulu la, design pun belom ade.

Dah la, nak buat design sendiri dulu. Babai!

No comments:

Post a Comment