10 Sept 2015

Kesah plak aku pasal ekonomi?

Nampak gambar yang aku share ni? Kalau tak nampak, ade bawah post ni. Baca dulu sebab aku nak korang hadam betul-betul apa yang aku nak sampaikan kejap lagi. Aku tak dapat tunggu sehingga esok sebab malas. Aku taip ni pun pakai note. Cepat dan pantas.

Tapi, baca dulu. Aku bagi masa unuk korang baca screen shot bawah tu. After reading it, then continue reading this whole post.

Dah habis baca?

Bagus kalau dah....

Kalau malas, sila keluar dari blog marhaen ni sekarang sebab ianya tidak bermanfaat untuk anda.

Sekiranya anda masih teruskan bacaan sehingga ini, minta hadamkan apa yang akan aku tulis sini.

Ekonomi semakin tak stabil?

Tolong jangan kupas lagi berkenaan isu ekonomi tak stabil. Jangan paranoid sangat. Malaysia masih aman. Cari peluang dan gunakan sebaik mungkin. Mana tahu rezeki anda ada tatkala Malaysia dalam keadaan ekonomi rapoh.

Tolong jangan bagi alasan...

Baru2 ni Faizul Ridzuan ada cerita pasal keadaan ekonomi Malaysia. Stabil ke tak sebenarnya? Kalau ikutkan aku masih stabil. Ko tengok individu viral dalam facebook dalam beberapa hari ni. Beli mod Vape 17k? Beli helmet 40k?

Petang tadi aku ada terbaca orang kumpul duit lama dan unik mencari duit kertas bertandatangan bekas permaisuri agong, Aishah dengan harga yang tidak masuk akal juga. Tak logik. Kalau ikut kepala otak aku la.

Aku petang tadi jalan2 pergi bank CIMB di seksyn 14 PJ. Nampak ramai bersepah beli air starbak walaupun sedang menunggang kapcai bersama seorang anak kecil diapit dia dan isterinya. Wadehel iz that?  Are Malaysian in economic doom?

Sampai saje di CIMB Jaya 33 seksyn 14 PJ, aku terus pergi ke kaunter pertanyaan untuk mengklarifikasi beberapa persoalan yang bermain dalam kepala aku. Aku tanya berapa banyak loan rumah yang aku boleh pinjam dari bank untuk beli rumah.

Setelah berpuas hati dengan penerangan dan beberapa tips beli rumah dari pegawai bank tersebut, aku putuskan untuk blah saja dari bank CIMB tersebut sambil berfikir bagaimana untuk membeli rumah dalam jangkamasa terdekat. Sebelum tahun depan. Kalau boleh la. Sebelum tahun depan.

Nampak macam angan2. Tapi tah la. Kadang2 dalam kesdaan terdesak otak baru berfikir dengan ligat bagaimana untuk uruskan benda tu.

Ape makna kau bebel semua ni?

Kau perhatikan. Kau fikir alasan dan menuding jari untuk salahkan orang lain, atau kau cari jalan bagaimana untuk selesaikan segala2nya?

Kau ingat Najib nak dengar ape kau cakap?
Kau ingat Rosmah nak undur?
Kau ingat kerajaan akan buat pilihanraya dalam jangka masa terdekat?
Kau rasa masalah selesai walau berganti pucuk pimpinan?

Bullshit...

Itu semua angan2. Perubahan patut dibuat dalam diri kau. Tak payah untuk tuding jari menyalahkan ekonomi, SPRM, Najib, Rosmah dan sekutunya.

This is free country people! Think how we gonna improve from this situation. Belajar berfikir...

Cakap ekonomi tengah merosot tapi elok pergi bercuti ke Bali. Iphone 6s belum keluar dah beratur nak beli, kereta Proton dijual semakin hari semakin banyak. Kau tak tengok lagi tempat makan yang mahal penuh dengan orang walaupun dah terang2 tulis depan pintu, "servis charge 10% will be added with GST 6%,".

Aku paling menyampah bila ada student bebel pasal ekonomi sekarang dan dalam keadaan barang naik gila-gila tambah lagi inflasi, tetiba dia keluarkan dari poket kunci kereta yang dihadiahkan oleh mak bapak. Kau tak berhak cakap pasal ekonomi kalau kau tak improve diri kau dulu. Kau rasa ke ape yang orang susah lain rasa? If you could afford a nice luxurious car, so does your life. Walaupun aku memang cemburu dengan apa yang kau ada, itu tidak dinafikan, tapi apa tindakan aku? Merungut sahaja?

Maaf, tapi kereta bukan apa yang aku pandang sekarang...

Kalau dah tak mampu, buat cara tak mampu. Tak yah pakai gucci, prada atau suzuki swift. Cukup dengan motor 135 LC dan tinggal di flat tingkat 5 tiada lif. Cukup dengan naik public transpot kalau tak mampu yang lain2.

Duit korang yg keluar, terpulang la macam mana nak urus. Aku tak boleh nak cakap lelebih sebab mind set aku dengan korang mungkin beza dia macam Pluto dengan matahari. Apa korang tahu? Merungut?

Tengok trafik jem kat Federal Highway hari2. Aku nak keluar pergi kerja dalam pukul 9. Sangat terkejut, PJ masih jem. Bersesak dengan kereta bersepah2.

Cuba sesekali korang cuba perhatikan dalam kereta tu ada berapa orang. Berapa kereta yang ada hanya seorang di dalamnya? Berapa ramai yang memandu sendirian untuk ketempat kerja. Ini korang kata Malaysia dalam krisis ekonomi?

Lebih kepada krisis identiti.

Ape kau nak cakap ni sebenarnya?

Fikir kemana kita kalau kita dok kondem orang.
Fikir berapa jauh boleh pergi kalau kita tak bertindak.
Fikir apakah kita patut dan boleh buat sekarang.

Bukan fikir apa yang orang lain boleh buat untuk kita.

Pendek je kan? Kah kah kah...

No comments:

Post a Comment