17 Oct 2013

Projek Bisness RM 300

Aku tengah short duit...

Aku ada sorang sahabat. Sahabat aku tu suka berkawan dengan orang berwawasan dan berimpian besar. Salah seorang sahabat kepada sahabat aku ni buat bisnes hartanah. Bisnes hartanah sekarang ni antara yang meningkat naik. Ni realiti yang aku tak boleh sangkal. 

Apa kata aku namakan sahabat kepada sahabat aku tu sebagai Alif. Alif ni mula bisnes hartanah dengan modal minima 10k. Sepuluh ribu dia mula. Aku faham sikit-sikit tentang selok belok hartanah ni sikit-sikit, tapi untuk aku venture dalam bisnes hartanah dalam masa terdekat ni memang tak ah.

Aku pernah buat bisnes dulu. Aku buat fotografi, tapi sekarang slow sikit sebab equipment cam punda nak beli. Mahal wei. Aku tak rasa market untuk fotografi sekarang ni available untuk aku ceburi. Lepas tu aku pernah flop satu wedding job. Aku ingat sampai mampos benda tu. Pengalaman aku tak boleh lupa. Hardisk aku pernah crash dengan semua gambar wedding dalam tu. Takda backup. Gampang. Bad history... Bad history..!

Masa aku main fotografi dulu, aku ada terserempak dengan satu cabang perniagaan yang unik. Aku panggil dia Internet Marketing atau IM. Aku tahu IM ni dari sahabat aku bernama Kerut. Kerut ni dia seorang geek yang bekerja sebagai penolong pengurus estet Sime Darby di Pulau Carey. Dia merangkap senior aku la kiranya.

Aku pun try IM dengan bermodalkan RM400 dahulu. Sepatutnya boleh bermula tanpa modal. Aku rasa tak berbaloi sebab sifu-sufu yang ajar tu sebenarnya diorang cuma berkongsi bahan, ilmu dan seumpamanya secara percuma. Bila percuma, aku rasa benda tu macam overload. Sebab ramai cikgu maksudnya banyak cara. Aku cuba cara aku tapi aku tak nampak hasil. Memang benda ni perlukan kesabaran dan knowledge yang awesome, tapi aku cuma ada modal: 

1. Masa
2. Tenaga
3. Tempat urusan (rumah)
4. Sahabat lain yang ada modal masa, tenaga dan tempat.

Lama kelamaan, aku slow dengan IM ni ada banyak sebab. Bukan hanya IM, foto pun makin slow juga sekarang dalam beberapa bulan ni. Antara kenapa aku slow adalah :

1. Masa diperuntukan lebih kepada belajar, berpesatuan dan bukan berniaga.
2. Tenaga yang diperuntuk lebih kepada belajar.
3. Tempat urusan (rumah, komputer dan internet) lebih kepada untuk belajar dan main game. Main game tu silap aku sendiri sebenarnya. Haha!
4. Sahabat aku dampingi berminat kepada belajar dan bukan berniaga. Budak rumah aku rata-rata tidak berkongsi minat seperti aku.

Senang cerita, aku takut yang dikejar tak dapat, yang digendong keciciran. Aku terpaksa korbankan salah satu semata-mata untuk mecapai sesuatu yang dengan lebih efisyen. Alhamdulillah, dip aku grad dengan cemerlang. Aku buat foto dan IM ni masa dip dlu. skitar tahun 2010 sehingga sekarang. Tapi sekarang dah kurang.

Pengalaman aku semasa bisnes IM dulu sangat berguna dan aku praktikkan sehingga sekarnag. Antara benda paling berguna adalah:

1. How to manage properly.

Ni selalu ramai usahawan tersilap. Kurang teliti ketika menguruskan sesuatu perniagaan. Nak urus sesuatu perniagaan ni bukan mudah. Mula dengan urus dini, masa, ruang dan tenaga sendiri dahulu. Utamakan apa yang perlu.

2. How to keep our motivation in top notch.

Bahagian ini adalah yang paling banyak berguna. Kat sini aku kenal buku La Tahzan, The Secret dan kenal ramai motivator yang sangat memberi inspirasi kepada aku untuk berjaya. Antaranya seperti Irfan Khairi, Syed Mokhtar Albukhary, Donal Trump, Zaidi Ismail dan ramai lagi usahawan yang berjaya tak kira dalam, atau luar negara. Ada juga yang buat bisnes IM ni dah jadi tabligh dah sebab dah kaya dan mencari akhirat pula katanya. Power!

3. How to use your network.

Kata orang, cara-cara mengguna kabel. Ni kabel dasar laut. Kabel susah nak putus punya. Ramai orang tak sedar kekuatan kabel-kabel ini. Nak hidup sekarang at least, kena juga ada kabel. Rata-rata bisnesman berjaya diorang mempunyai jaringan yang kuat antara industri sendiri. Belajar cara urus kabel korang sendiri, kalau tak, kebel tu boleh jerut diri sendiri nanti. Keh keh keh.

Sekarang ini aku mencabar diri aku dengan bermodalkan RM300 sahaja, aku akan setup 1 bisnes kecil tahap mikro dan sambilan. Aku nak try test market dulu. Aku nak tengok sambutan macam mana boleh buat. Aku cuba je dulu dengan RM300... Dan aku memerlukan rakan subahat untuk benda ni bila aku rasa boleh pergi lagi jauh selepas plan RM300 aku ni berjaya.

No comments:

Post a Comment