14 Oct 2013

Review buku Kasyaf terbitan Buku Fixi

Aku ade kasyaf bontot... Aku dpt ramal jap lg aku berak...

Okay, itu aku gurau. Aku takda kasyaf pun. Aku sebenarnya baru lepas habis baca buku Kasyaf. Tajuk dia mmg gempak. Cuba korang google sekarang kalau nak tahu apa maksud kasyaf tu. Kalau malas, klick je link bawah ni. Pengulir ai ikam!

1. Kasyaf - blog cahaya mukmin
2. Kasyaf - blog nan-saleh

Dalam kes ini aku dah bagi dua definisi dari dua pendapat berbeza. Terpulang nak pakai mana satu sebab pada aku dedua definisi kasyaf tu betul.

Berbalik pada buku kasyaf tu tadi. Buku ni kalau aku terjemahkan dalam satu ayat ia mungkin berbunyi:

"Kasyaf adalah cerita Lakhus, makhluk suruhan jin yang berjalan menuju Lab Four di Agensi Nuklear Malaysia dan dihalang oleh Prof. Zack."

Ya. Itulah sebenarnya cerita Kasyaf ni. Kedengarannya boring sebab:

1. Pa ada di Lab Four?
2. Siapa Lakhus?
3. Siapa Prof. Zack?
4. Kenapa ada jin?
5. Siapa ada kasyaf?
Dan beberapa soalan yang lain.

Bila aku baca bukunya, hanya soalan nombor 1 tu aku tak boleh jawab. Kalau boleh jawab pun cuma 'dalam tu ada Large Hydron Collider'. Lebih dari tu aku tak boleh jawab. Sebab kena baca buku prequel dan sequel dia.

Abg Khairi ni otak dia penuh imiginasi yang acah-acah JK Rowling.

Permulaan cerita dalam buku ni agak slow sebenarnya. Slow kat sini bukan bermaksud lembab nak mampos mcm kekura, tapi slow and steady.  Aku rasa part klimaks dalam cerita ni adalah dimana Datuk Hashim kena kelar oleh Lakhus. Sebab dari situ cerita tu terbelah tiga,

1. Misteri tulisan pada meja.
2. Misteri kehilangan mata.
3. Misteri awek bernama Hasnita.

Kalau ikut kronologi ceritanya, Abg Khairi cerita part nombor 2, part kenapa mata Datuk Hashim tu kena korek. Part yang pertama tu masih misteri. Siapa tulis atas meja tu? Kenapa tak tulis bahasa Melayu rumi?  Ape makna pantun tu?

Dari situ juga sebenarnya Abg Khairi cuba selindung yang cerita pasal Hasnita yang membawa point nombor tiga, siapa Hasnita? Cerita lepas Datuk Hashim tu kena bunuh, terus hilang cerita Hasnita tu. Mana?

Peranan Nik dalam tu hanya pada awal cerita? Bapak kecewa gila aku sebab watak dia tu sebenarnya sebagai pak lawak sebenarnya perlu untuk rilekskan minda bersama fakta saintifik tahap student form 5 science stream je yang faham. Sebab teori perlekuran dan sebagainya tu aku tak berapa paham sebab mungkin bahasa. Aku kat sekolah belajar bahasa Inggeris dah, jadi terma tu dan mungkin lari sedikit.

Aku boleh bayangkan yang masyarakat jin yang direka Abg Khairi ni sebenarnya macam bangsa Protos macam dalam game Starcraft tu. Pembangunan teknologi berunsur spiritual dan biologi, bukan seperti manusia macam kita yang menggunakan hukum fizik dan jentera sebagai penanda aras kemajuan sedia ada.

Cara penceritaan juga santai dan boleh difahami. Agak sukar bagi mereka yang bukan dari science stream untuk faham terma seperti circuit breaker, antimatter, dark matter dan lain-lain. Terma itu agak asing mungkin bagi sesetengah orang.

The best part is, korang takkan boleh berhenti baca. Sebabnya setiap penghujung bab ada 'cliff hanger' yang selalunya terdapat pada hujung drama di telivision. Biasanya itu dibuat untuk menarik perhatian pembaca supaya jangan berhenti membaca. Pergh, mungkin tu sebabnya aku dapat habiskan buku ni awal kot. Lebih awal dari buku Kelabu dulu. Kalau ikutkan buku Kelabu tu lagi tebal dari buku ni. Atau aku ada kasyaf 'speed reader' mungkin... Okay, jauh menyimpang dah ni.

Cerita pasal 'kasyaf' tu sendiri sebenarnya pada penglihatan aku kabur. Hanya beberapa tempat sahaja diceritakan dalam buku ni. Contohnya semasa meeting dengan Tan Sri Abnan tu, scene dalam dunia jin tu bersama Yusuf dan imbas kembali Tan Sri Abnan tentang kasyaf Prof. Zack tu.

Aku pun pelik kenapa watak Ariff yg pada awal2 tu hilang? Aku terlepas pandang kot bahagian ni. Entah. Tapi bila bab Zack tibai polis dan bergerak ke rumah Datuk Hashim tu pun Ariff hilang. Watak Salsabila pun hilang. Walaupun dalam perjalanan ke rumah Nea pada masa tu si Salsabila berpaut atas Lexus tu, mana pergi Salsabila bila dah sampai rumah Nea?

Aku rasa watak hero dalam ni perlu lagi awesome dan lagi dahsyat. Bukan setakat kemampuan Zack yang kuat, pantas, kebal, boleh lentur besi dan sedikit kelebihan sahaja diceritakan. Mungkin boleh buat si Zack ni tetibe mampos dan hidup semula macam Amsyar kemudian mencari Marlissa yang hidup balik menjadi agen CIA untuk membunuh Lakhus ke. Oh... okay, dah mengarut cerita kau Khairi nanti. KAH KAH KAH!

Back to story.

Aku tak tahu la pula kalau tetibe Abg Khairi ni nk jadikan watak Amsyar a.k.a Lakhus sebagai hero. Sebab aku sebenarnya nampak kenapa Lakhus tu jadi macam tu. Dia boleh jadi hero.

Cerita awesome dan banyak konsep. Aku suka. Abg Khairi ni kabor dulu kat aku yang dia tulis ni sambungan kepada cerita ape tah namanya di Jemari Seni dulu. 3 buku dia dulu terbit dengan Jemari Seni. Power doe brader ni. Leh mintak sain ni. Mintak sain kat cek ah sebab byk royalti nanti dapat. Keh keh keh!

Mungkin banyak persoalan aku tu akan terjawab sekiranya next book sequel kepada Kasyaf ni sendiri dah diterbitkan.

Aku bagi 4 bintang dari 5 bintang untuk buku ni sebab kalau tak bagi rating tinggi, Abg Khairi katuk aku. KAH KAH KAH! Okay, tu gurau. Part serius bila aku kata 4 bintang tu.

Oh, sebelum aku terlupa, 19 Oktober ini bersamaan hari Sabtu akan diadakan book launching dibawah event Boco. Bertempat di Taman Budaya, KL pada pukul 3.30 petang. Tetapi event mula pukul 12 tengah hari. Boleh datang awal. Takda masalah. Lagi bagus datang awal sebab boleh jumpa aku. Tapi kali ni takda kismis macam kat UPSI dulu ah. Dah pokai. Hahaha!

Anyway, selamat hari raya eidul adha.

Poster event Sabtu ni, temanya Askar
Bebudak ni dalam dunia yang memiliki buku Kasyaf. Kembang jubor aku upload gambo deme.
Aku nk highlight gambar Abg Khairi dan bukan awek sebelah tu. Dia perasan muka dia mcm Farid Kamil. Power dia tu, leh masuk maharaja lawak.
Ni la bukunya!

2 comments:

  1. parid kamil mende nya gafa cilakak sorang pembaca aku ckp lakhus kat cover tu macam aku ha yg itu lagi cilakak kakakaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah! X caya langsung lah cover depan tu... X caya... Dusta...

      Delete