8 Jan 2011

Minggu pertama duka dan duka.

Assalamualaikum...

Penat!! Nak benafas sebentar. Serius penat ni.

Ada berita hangat yang hendak dikongsi bersama iaitu my broadband dah jumpa. Sangat pukimak bila benda itu dijumpai di dalam beg yang dah dekat 3 atau 4 kali cari dan carian ke-5 membuahkan hasil.

Setakat ini sudah semua kelas yang Slumb3r dah masuk iaitu Broadcasting audio video, Marketing, Communication Research, Flash, Entrepreneurship dan Event Management . Okay la semua yea tapi sumpah takut giler sem ni!

First Impression.

Semua kelas dah masuk maka semua kelas dah dapat 'course outline'. Dari pemerhatian Slumb3r dan sedikit kajian dari senior2 mendapati bahawa ada sesetengah subjek yang susah, senang, murah dan mahal. Setakat ini Slumb3r bole kate macam ni:-

1. Audio Video Production

Owhh DAMN!...

I hate the group project. To be specific, I'm not good in doing teams. Tambah-tambah bila melibatkan perempuan di dalam kumpulan itu.
Bukan bersikap gender stereotype, tetapi ada benda yang Slumb3r benci berurusan dengan perempuan terutama melibatkan emosi.

Nanti Slumb3r terangkan keburukan orang yang beremosi ni.

Pokok pangkalnya, ni adalah subjek yang mahal. Kami dikehendaki membuat salah satu audio video production iaitu:-
a. Dokumentari
b. Music Video
c. Short Film

Ini la yang payah. Kena ada director, script writer blablabla.

Kami pun kena buat news script untuk radio dan kena jadi news anchor iaitu pembaca berita. Yang mencabarnya one shoot je pembacaan berita tu. hahaha!! konfem ada yang mintak potong. hahaha!

2. Marketing

Hmmm... Ni subjek kami kena buat inovasi dan membuat perancangan untuk memasarkan produk inovasi kami tu tadi. Produk itu adalah sebuah kalkulator. Sebuah syarikat Jepun nak pasarkan kalkulator itu kat Malaysia. Menarik...

3. Communication Research.

Minggu pertama dah ada tugasan. Kami kena berpasangan dan mencari 2 Journal; satu kajian kualitatif dan satu lagi kajian kuantitatif. lagi satu tugasan, kami kena carik tajuk kajian dan bagi dekat Miss Wan.

No idea lagi, tapi rasanya nak buat pasal wartawan dan etika walaupun banyak dah tahu pasal tu. Tak pun pasal penerbitan sebab Slumb3r suka Journalism dengan Publishing berbanding yang lain.

4. Flash

Ni bukan nama subjek tu ye. Ni cuma nama popular dia je. Nama subjek, Multimedia design and production. Subjek praktikal yang mana kami dikehendaki menghasilakan satu laman web untuk tugasan berkumpulan dan Animasi atau Laman Web untuk berkumpulan.

Untuk Individu dah ada idea. Tapi biarlah rahsia dulu. Kalau tak kena plagiarism kang.

5. Entrepreneurship

Subjek ni pensyarah adalah Professor dan bekas cikgu kaunseling. Datang je kelas buat muka menakutkan. Dia tak sentuh ape-ape pasal subjek ni. Bila Slumb3r tanya pasal buku teks, jawapan dia;

"Buku teks ni untuk budak sekolah je, budak universiti tak pakai buku teks"

fuuuuuukk!
Ah! biar lah!

6. Event Management
Kami dah berpakat dan melantik Nur Hazwani Harun untuk menjadi ketua projek iaitu majlis demonstasi pakaian cara islam. Ni tajuk asal. Kami akan ubah menjadi lebih menarik tapi belum ada meeting lagi. Majlis ini termasuk dalam program besar iaitu MAKI [Minggi Aspirasi Komunikasi Islam]. Short name for that is MAKI. HAHAHAHA!! Cool tak kami letak gelaran untuk minggu tu?

Doakan semua berjalan lancar aje.

Setakat ini itu jela. Benda ini mungkin beri sedikit maklumat kepada junior2 lain.

Adios!

No comments:

Post a Comment