28 Dec 2015

Cari Guru Bertauliah

Aku ingat mati2 la cerita Carl dah reda dalam media sosial, tapi ade lagi rupanya... Apa daaa...

Isunya aku nampak 2 benda:

1. Riba dalam pinjaman islamic
2. Carl bercakap dari sudut pandangan CEO

Untuk isu pertama, bukanlah aku orang yang berkredabiliti untuk mengatakan bahawa islamic finance ni riba free. Aku tak setuju dan juga tidak menyatakan aku setuju.

Aku hanyalah pereka grafik berkomputer merangkap usahawan cetak baju. Aku tiada pernah belajar berkenaan banking apetah lagi perbankan islam. Ilmu aku sangat cetek dalam dua2 bidang ini. Masa aku belajar kat Johor dulu pun dalam subjek muammalat, ada satu potong hadis atau ayat al-quran (mana satu aku x pasti) yang aku guna sampai sekarang;

" Allah menghalalkan perniagaan (jual beli) tapi mengharamkan riba,"

Aku rasa...
Aku ulang, posting ini adalah satu teori dan pendapat sahaja, untuk kesahihan boleh tujuk yang lebih pakar. Tujuan aku tulis nak bagi korang fikir...

Aku rasa...

Bank adalah entiti perniagaan yang menawarkan khidmat pembiayaan kepada pelanggan mereka. Mereka tawarkan perkhidmatan pembiayaan islam kepada pelanggan. Diorang tak panggil pinjaman, diorang panggil pembiayaan.

Jadi adalah syarat2 yg dikenakan dan untung yg diambil. Pandai2 la fikir mcm mana bank nk dpt untung ye. Aku bukan pegawai bank. Pembiayaan pun 1 je dengan bank, x byk pengalaman.

Untuk isu kedua pula ialah cara Carl bercakap mengenai sesuatu yang bukan bidang dia dan dia mempertahankan idologi dia berkenaan isu bukan yang dia pakar, adalah tidak wajar dan perlu dibetulkan.

Dia dah buat orang takut untuk membeli rumah. Tambah2 orang muda. Takut dari segi agama, tanggapan masyarakat dan kewangan. Tak dinafikan lagi. Ada juga kengkawan aku dok tanya pendapat aku pasal isu ini.

Respon aku bagi, boleh paca post sebelum ini.

Kesimpulan....

Ada 2 puak yg ada pro and cons. Kau boleh pilih nak ikut kapitalis punya sistem atau ikut sistem ko sendiri. Kalau rasa harga rumah ditentukan oleh 'puak2' property, terpulanglah sama ada nak jadi kumpulan yg menentukan harga atau tidak ikut. Tidak ikut kat sini bukan maksudnya menentang. Tidak ikut kat sini bermaksud korang buatlah apa yang korang rasa betul.

Kau juga boleh pilih ideologi mana ko nk pilih, ikut suka. Tapi...

Tapi.....

Pilih la guru yang betul.

Rasa nak jadi business man, ikutlah Carl Samsudin. Nak jadi pelabur hartanah, jangan ikut dia. Ikut orang lain yg ada kreadabiliti sendiri. Terpulang pada matlamat kewangan korang.

Ingat...

Hartanah dan perniagaan adalah instrumen atau alat untuk mencapai matlamat kewangan yang korang dah letak. Macam mana strategi korang nak capai tu, macam2 cara. Kena pandai pilih.

No comments:

Post a Comment