27 Dec 2015

Bila Otai-Otai Bercanggah Ideologi di Media Sosial

Kah kah kah!!

Malam tadi aku dah nak tido, tetibe Kerut PM FB cakap pakcik botak dengan Khalif Samsudin bertikam lidah kat FB sebab bercanggah pendapat.

Punya gelabah aku tgk fb. Sebab dedua otai ni hebat dalam bidang masing2. Khalif atau nama glamor dia Carl Samsudin adalah CEO Bella Amara. Kedai jual2 pakaian muslimah yg popular tu... Pakcik botak tu adalah sifu personal finance dan otai hartanah aku.

Aku dah tgk status Carl berkenaan [Nasihat Khalif Samsudin (CEO Bella Ammara) Untuk Belia Yang Ingin Membeli Rumah Di Malaysia]

Boleh dia cakap jangan beli rumah tima muda-muda. Fuhh... Bertentangan dengan pendirian aku sebagai pelabur amatur yg takda duit nak labur ni. Ahahaha...



Fuh... Mengundang...

Jahat betul peminat otai-otai dalam ni mempertahankan ideologi masing-masing. Aku siap tengok diorang melaga-lagakan sifu mereka lagi. Walawei!...

Kalau korang nk tgk lagi siapa yg respon berkenaan isu ini adalah Abang Ensem, Pak Di, Pakcik Botak (Opkoslah), Ariff Shah, Izzah Rohaizad, Khairul Ezuwan, dan ramai lagi otai hartanah bagi pendapat mereka dalam berbagai bentuk.

Aku?

Aku hanya mampu berkongsi keuntungan dengan bank tatkala aku membeli rumah di Damansara Damai  yang berharga 90k. Korang nak kata riba, katalah riba. Masing2 ade konsep fahaman yang aku tak kata salah dan betul. Apa yang aku tahu, loan aku adalah loan Islamik dari Public Bank.

Dah beli sebijik rumah, tapi berazam kumpul duit untuk beli next rumah. Bukan apa, kena faham teori mengapa harga rumah semakin meningkat dari masa ke semasa. Dan pengiraan basic berapa persen meningkat setiap tahun disamping memahamkan undang-undang yang sedia ada memperuntukan apa terhadap pembeli rumah. Misalnya rumah lowcost tidak boleh dijual selepas dapat vacant possession dalam tempoh 5 tahun. Contohnya la.

Value sesebuah hartanah itu tidak tetap tetapi konfem meningkat selama mana struktur binaan dia masih tegak berdiri. Sebab disekeliling tu akan dibangunkan mengikut kehendak dan keperluan semasa oleh pihak pemaju. Seterusnya memberikan peluang pekerjaan pada masyarakat tempatan. 

Paling senang di Puncak Alam lah. kawasan tu memang tengah naik, harga rumah dia dah sampai tahap aku mampu tengok. Tapi tidak bermakna kat kawasan tu tiada rumah murah. Kalau nak lagi murah boleh pergi Alam Jaya. Situ memang murah beli rumah. Rumah low cost la.

Nampak tak kita ada pilihan untuk memiliki hartanah murah atau mahal. Itu terpulang kepada individu macam mana dia tafsirkan ideologi rumah murah dan rumah mahal.

Aku raikan semuanya. Aku seorang usahawan tegar dan juga bakal pelabur hartanah tegar suatu hari nanti. Sebab aku nampak dua-dua cabang industri boleh buat duit. Bisness aku sekarang ShengetStudio.com semakin hari semakin maju. Kitorang dalam perancangan untuk kembangkan bisness next year. Tapi tu cadangan baru. Pelaksanaan tu pun dalam proses.

Bak kata Puan Ainon "Orang kaya-kaya dalam Malaysia ni tak kaya selagi tak berhutang,"

Sooo... Raikan perbezaan!!

No comments:

Post a Comment