15 May 2013

Design MANUSKRIP 2013 [unfinished]

Pengajaran pada aku jugalah benda ni.

Hari Sabtu, Ahad dengan Isnin lepas aku sangat sibuk. Sibuk buat event. Awal pagi tadi aku terima e-mail. E-mail tu dari orang yang aku tak kenal. Dia nak tahu pasal jurusan yang aku belajar ni.



Terkena pula dengan benda yang bakal aku tulis dalam post kali ni, pasal publishing.

Sabtu lepas kelas aku ada mengatur satu majlis. Majlis ini adalah wajib kepada semua warga semester lima kohot lama. Kohot lama ni macam silibus lama la. Jadi, kelas aku adalah pelajar menggunakan kohot lama, dan kelas A (kelas dari STPM, diploma lain, politeknik, matrikulasi dsbg) adalah dari kohot baru.

Silibus lain-lain. Macam kelas aku, kami kena buat ceramah. Sesi ceramah kami kali ni berkisar mengenai penerbitan elektronik atau lebih dikenali sebagai e-publishing. Sangat awesome persembahan berteknologi tinggi dari EN. Syed Muhammad Faiz. Beliau adalah pengurus untuk syarikat Xentral Methods Sdn. Bhd. yang pertama memberikan perkhidmatan penerbitan secara elektronik.

Jadi itu kisah kelas aku. Kelas A pula lain ceritanya. Esoknya hari Ahad, kami satu batch telah pergi ke SMK Ungku Aziz untuk sesi mengajar para pelajar tingkatan enam rendah mereka software Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign dan Microsoft word. Macam bodoh pula bila sebut belajar Word. Kami bukan belajar taip-taip bodoh, tapi belajar cara edit manuskrip profesional. Sangat best sebab balik hari Isnin.

Secara ringkasnya, sequence Publishing ni sebenarnya belajar bidang editorial, design dan management. Aku nasihatkan kepada bakal-bakal Publishing student ini buatlah tugasan pada semester tiga, semester empat betul-betul. Sebabnya bila korang dah semester lima nanti dah mula-mula sibuk, korang boleh "recycle" assignment. Assignment masa diploma tu pun boleh "recycle" juga. Tapi "recycle" kat sini bukan copy paste, tapi lebih kepada "recycle" interview lepas untuk diguna masa assginment semester lima.

Balik-balik editorial, designing, editorial, design, event. Tu je ulang-ulang.

Cakap pasal design ni, aku terlupa bawa design aku untuk tunjuk kat student kat SMK Ungku Aziz. Aku ada upload jugak masa design2 sem lepas. Sem ni kelas aku kena buat magazine MANUSKRIP. Jadi aku letak juga design aku kat blog senang orang nak tengok. Semua dari artikel, design aku hasil sendiri. Kecuali gambar la. Gambar kebanyakan dari google. Aku tunjuk je la.





Kalau ada apa-apa nak tanya pasal kos Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Dan Pengajian Media (Penerbitan) UiTM Shah Alam, just tuit ke, e-mail ke ape ke. Aku gembira nak share.

No comments:

Post a Comment