29 Jul 2013

Gurindam hati sang misteri

Cerita aku cerita duka
Tak pernah tipu walau seketika
Keluarga aku porak peranda
Apa dibuat semua tak kena

Sampai tiba suatu saat
Akan satu tubuh kelibat
Tahun itu tahun keramat
Menjadi tahun sangat palat

Mak abah tiada berdamai
Aku dan adik terpisah longlai
Ikutkan hati ikutkan perangai
Semua orang aku tibai

2005 menjelma juga
Negeri Perak tempat berjaga
Keliling kawan lupa sengketa
Tetapi hati teringat jua

Duduk dikelas tingkatan tiga
Tingkatan tiga kelas pertama
Tidak mengungkit bukan menghina
Cuma teringat sejarah lama

Muncullah dia si puteri
Tidaklah lawa seperti bidadari
Santun adapnya aku mengerti
Comel dicari ku pandang budi

Walaupun hati keluh gelisah
Setiap saat macam tak kesah
Berkawan sudah berkasih sudah
Tiba masa cerita ditambah

Walaupun susah ditimpa derita
Janganlah hampa wahai anak muda
InsyaAllah tuhan menerima
Sebesar zarah walaupun jasa

Alhamdulillah, hidup mesti diteruskan...

No comments:

Post a Comment